Tuesday, June 29, 2010

Aku suka Fotografi

Bila ditanya apa yang paling aku minat, sudah tentulah jawapan aku ialah bidang fotografi. Bukan bermakna aku seorang jurufoto yang hebat. Aku suka melihat foto-foto yang cantik dan menarik, tentang fotografi ini aku masih lagi banyak belajar, belajar dari pengalaman dan dari mereka yang berpengalaman termasuklah melawat website-website atau blog yang menceritakan tip atau teknik untuk menghasilkan foto yang menarik.

Aku pernah menghadiri kursus asas fotografi, seingat aku awal 90an masa tu aku pakai Nikon FM2. Sekarang semuanya digital, sesiapa sahaja boleh merakam gambar. Apa yang penting kreativiti dan sedikit ilmu.... kalau nak lagi cantik dan menarik, kena belajar, belajar dan terus belajar.

Untuk bercerita tentang tip dan teknik ni aku tak pandai tapi banyak website dan blog yang anda boleh jadikan rujukan dan aku cadangkan satu untuk anda lawati iaitu Noorizamsabran.com yang lain tu anda boleh google sendiri

Dibawah ini satu contoh gambar yang aku rakamkan dengan menggunakan kamera Nikon D70


Nikon D70
2010/06/27 03:53:46.7
JPEG (8-bit) Normal
Image Size: Medium (2240 x 1488)
Lens: 18-70mm F/3.5-4.5 G
Focal Length: 52mm
Exposure Mode: Programmed Auto
Metering Mode: Multi-Pattern
1/60 sec - F/4.5
Exposure Comp.: -0.3 EV
Sensitivity: ISO 200

0 comments: