Monday, June 21, 2010

Mereka Insan Yang hebat

Pengorbanan seorang bapa untuk membesarkan anak-anak terlalu tinggi dan tidak ternilai. Kadang-kadang kita dikejutkan dengan berita-berita yang membuatkan hati kita sebak, cerita seorang anak yang membuang dan meninggalkan ibu atau bapanya di rumah orang-orang tua. Dimanakah nilai kita sebagai seorang anak yang dibesarkan dari sebesar ibu jari sehinggalah dewasa diberikan tubuh badan yang yang sihat tenaga yang kuat. Kenapa tidak sanggup berkhidmat untuk ibubapa sehingga ke akhir hayat mereka

Bila menjadi seorang bapa aku sedar tugas yang pikul bukanlah senang tetapi sudah menjadi tanggungjawab, tanggungjawab yang harus dilaksanakan dalam memastikan kecemerlangan anak-anak. Memenuhi tuntutan anak-anak mungkin inilah apa yang ayah aku lakukan dalam membesarkan kami adik beradik seramai lima orang.

Ayah aku dilahirkan di Kampung Padang Mokkan, Peringat Kota Bharu Kelantan pada 29hb Mac 1929 itu yang tertera pada Kad Pengenalannya tapi kata ayah dia lahir lebih awal lagi, waktu hendak buat surat beranak dulu pegawai pendaftaran pakai tengok wajah dan susuk tubuh sahaja. Zaman remaja ayah aku banyak dihabiskan dengan belajar agama dari pondok ke pondok. Pernah belajar di pondok Padang Kala dan beberapa pondok sekitar Kelantan dan akhirnya di awal tahun 1950an sampai ke Daerah Besut dan berguru dengan Allahyarham Tuan
Haji Abdul Latif di Pondok Almadrasah Wataniah Alor Keladi yang akhirnya menetap di sini. Sebagai seorang yang telah mempunyai sedikit sebanyak pengetahuan agama, ayah diberi tanggungjawab dan kepercayaan untuk mengajar agama kepada murid-murid yang baru.

Waktu kami masih kanak-kanak dan di awal usia belasan, ayah pantang kalau kami adik beradik lewat sembahyang, pernah kami disiram air bila kami susah untuk bangun sembahyang subuh.
Akulah yang paling banyak mengikuti ayah dari surau ke surau, waktu itu ayah dilantik oleh pejabat agama sebagai pembantu pelawat untuk mengajar agama di surau-surau dan madrasah disekitar kampung berhampiran. Ayah juga pernah dilantik sebagai Imam masjid tapi sekarang ayah sudah tua, kata ayah usia dia mungkin sudah 86 tahun, sudah tidak larat lagi, masa ayah sekarang banyak dihabiskan dengan membaca kitab-kitab agama itu hobi dia dari dulu lagi.
Membantu orang-orang yang perlukan pertolongan seperti orang yang kena sampuk, terkena buatan orang, anak-anak yang degil dengan bacaan ayat-ayat suci AL-Quran.

Kami adik beradik memang tidak dapat menandingi ayah dari segi ilmu agama, ayah menjadi tempat rujukan bagi setengah orang. Aku pula dikatakan banyak mewarisi sifat datuk, suka pada hutan. Datuk suka mencari petai di hutan pada zaman dulu waktu dia muda, itu cerita orang kampong. Kata orang datuk akan mengejar harimau bila terdengar atau ternampak
harimau...Dengar cerita, katanya seorang yang hebat di zaman muda.

Arwah datuk meninggal pada tahun 1998 pada usia 103 tahun

Mereka insan yang hebat dalam hidup aku

p.s. Entri ini sepatutnya aku post semalam sempena hari bapa tetapi apakan daya line
streamyx rumah aku meragam semalam

0 comments: