Sunday, February 21, 2010

Tulis dan terus menulis

Masih teringat lagi beberapa tahun yang lalu sewaktu menghadiri bengkel penulisan novel, aku telah bertanya kepada saudara Ali Jusoh seorang novelis Terengganu bagaimana untuk menjadi seorang penulis yang baik,

"tulis dan terus menulis, tulis apa sahaja yang terlintas difikiran, sentiasa bawa nota dan pen, idea datang tidak bertempat"

Pertemuan sewaktu beliau mengadakan bengkel penulisan novel. Tidak terllintas dihati ini untuk menjadi seorang penulis novel hanya sekadar memenuhi undangan seorang sahabat dan sekadar mendapat sedikit pengetahuan dan pengalaman tentang bagaimana seorang novelis itu menghasilkan sebuah karya. Lebih kurang lima minggu aku menyertai bengkel ini yang diadakan pada setiap hari Sabtu. Pada awalnya memang ramai peserta yang hadir lama-kelamaan makin berkurang, agaknya mereka ini dah tiada kesanggupan dan idea untuk menyelesaikan tugasan yang diberikan oleh saudara Ali Jusoh termasuklah aku sekali yang tinggal hanyalah beberapa orang remaja yang begitu bersemangat

Tapi bila dah ada blog ni rugilah rasanya kalau aku tidak mengamalkan apa yang telah dikatakan oleh beliau dan betapa rugi aku tidak meneruskan hingga tamat bengkel itu. Menulis apa yang terlintas difikiran dan berkongsi-kongsi pengalaman.

Saturday, February 20, 2010

blog.. oh..blog... Fokus kah aku dalam menulis blog

Memang sah dah lama aku tak update blog ni dengan sebarang post. Blog ni mula diregister pada 2008 entah mengapa aku tak post sebarang cerita atau kongsikan apa sahaja kat sini dan sekarang 2010 hampir 2 tahun blog ni terbiar begitu saja dan baru sekarang aku teringat untuk update blog ni. Sebenarnya mungkin aku hilang tumpuan maklum saja sibuk yang tak seberapa sibuk atau sibuk yang sengaja dibuat sibuk atau mungkin juga aku hilang fokus. Sebut bab fokus ni, aku rasa memang aku ni jenis yang tak berapa fokus pada satu satu benda, ni nampaknya kena masuk kursus motivasi ni. Kadang kadang tu tengok keyboard pun dah rasa jemu, hari-hari ngadap keyboard. Almaklum sahajalah kerja aku ni hari-hari kena menaip surat itulah surat inilah. Yang pastinya aku rasa aku kekeringan idea sebab itulah selama 2 tahun blog aku tanpa sebarang post........

Tengah hari tadi aku didatangi oleh seorang sahabat yang minta aku tolong taip surat mohon sumbangan dari YB untuk mengadakan futsal, nampaknya kena ngadap keyboard lagilah. Dalam pada itu sempat juga dia promosi kat aku supaya beli selipar yang dijualnya. Untuk hendak menjaga hati seorang sahabat aku belilah 2 pasang. Aku tanya dia tentang kerja dia yang terdahulu dan kata sahabat aku ni dia hendak fokus pada bidang yang dia buat sekarang... hmmmm.. nampaknya semua orang dah fokus, jadi aku pun kena tetapkan matlamat dan fokus juga...... dan keyboard akan menjadi sahabatku.

Thursday, February 18, 2010

Nilai seorang sahabat

Saya tak pasti sejauh mana anda mengenali sahabat anda dan serapat mana anda bersahabat. sahabat waktu berduka dan waktu bergembira, cuma apa yang hendak saya kongsikan disini tentang kisah persahabatan saya. Saya bersahabat semenjak dari kecil lagi tapi hendak dijadikan cerita

suatu hari saya telah menyerahkan sejumlah wang pada sahabat saya untuk memperbaharui cukai jalan kereta saya... tempohnya hampir seminggu lagi tamat, bukan tidak boleh saya urus sendiri tapi kerana dah memang saya tahu sahabat saya ini memang kerja dia macam tu (jurujual kereta)lagi pun saya tidak mahu ambil cuti.. geran kereta saya ni berada di Maybank Kuala Terengganu. Jadi apa salahnya bagi kerja sikit pada sahabat ni. dah banyak tahun saya suruh dia yang memperbaharui cukai jalan kereta saya... adalah komisen saya bagi kat dia, saya bagi peluang dia kerja dan dapat upah. Hari demi hari saya tunggu cukai jalan tak juga sampai, bila tanya dia macam-macam alasan yang diberi. Hampir seminggu saya bawa kereta tanpa cukai jalan... nasib baik tak kena saman. Saya sedar telah ditipu tapi hendak dapat balik duit dari dia memang susah. Akhirnya saya ambil cuti dan urus sendiri. Saya telah menghabiskan banyak duit dalam soal ini, pertamanya saya terpaksa meyediakan duit untuk bayaran cukai jalan dan kedua terpaksa menyewa kereta untuk ke Kuala Terengganu. Selesai sahaja urusan memperbaharui cukai jalan saya telah menghantar mesej kepada sahabat saya ini bertanyakan tentang cukai jalan, sahabat saya ini membalas mesej yang mengandungi ayat kasar.. tersentak saya, ok saya kata pada dia bila sampai rumah petang nanti kita selesai.. Petang tu saya pergi rumah dia, bertanyakan tentang masalah tapi dia masih lagi beralasan.

Akhirnya saya kata pada dia
"apa salahnya kalau kau cakap maaf, aku telah terguna atau terpakai duit tu dan tidak dapat menganti dalam masa terdekat ini, Anggaplah aku berhutang dengan engkau, ini tidak engkau tetap beri alasan dan tipu aku. Apalah sangat nilai persahabatan ini kalau nak dibandingkan dengan duit RM500.00 tu.

Sehingga ke hari ini pun dia masih belum memulangkan duit itu pada saya dan saya tidak akan menuntut duit itu dari dia cuma saya berpesan pada dia kalau dia ada duit bayarlah tapi aku tidak akan tagih hutang tu.. Bukan saya tak pernah berhutang dan saya pasti dikalangan kita semua pernah berhutang. Beza berhutang dengan rakan dan ditipu oleh rakan adalah lain. Jadi saya tidak mahu terasa diri ini ditipu oleh rakan jadi saya anggap dia telah berhutang dengan saya...

Tuesday, February 16, 2010

Kisah Sikucing Dan Pencabulan Hak Peribadi

Saya cuma nak bercerita sedikit tentang hidup berjiran ni yang menyebabkan saya merasa cukup marah, terkilan pada seorang jiran yang mana dengan sewenang-wenangnya telah membuang kucing kepunyaan saya dan merupakan kesayangan anak saya yang berumur 3 tahun. Adakah patut dia pergi buang kucing saya tanpa pengetahuan saya.

Alkisahnya berlaku bila kucing jantan saya ni nak mengatal tergoda dengan kecantikan kucing betina kepunyaan dia, jadi hari-harilah si jantan ni menunggu si betina di rumah jiran ni. Almaklumlah saja bila sebut kucing jantan banyak lah tempat dikencingnya, memang dah tabiat spesis dia macam tu. Yang si jantan ni pulak takut si betina ni dirampas oleh jantan lain terpaksalah kencing banyak tempat sebagai menandakan bahawa kawasan itu adalah hak mutlak kepunyaannya. Kucing ni pulak satu, bila kat rumah sendiri punya lah baik, ibarat kata orang pijak semut pun tak mati. Tunggu punya tunggu tak juga juga si kucing ni balik.. Akhirnya dapatlah saya tahu dari budak yang berkerja dibengkel motosikal itu pun dua minggu selepas kucing saya hilang...terasa hak peribadi saya telah dicabul oleh jiran ni

Cerita pasal ayam pula satu hal lagi, ada lah dua tiga ekor ayam saya ni balik dengan kaki tempang, dengar-dengar cerita kena lastik pasal berkokok ditepi rumah jiran ni. Saya dapat tahu dari isteri katanya ayam saya ni menganggu anak dia nak tidur....













Gambar sekadar hiasan dan tiada kena mengena dengan cerita

Monday, February 15, 2010

Powerbar Club

video

http://34965.powerbarclub.com