Thursday, February 18, 2010

Nilai seorang sahabat

Saya tak pasti sejauh mana anda mengenali sahabat anda dan serapat mana anda bersahabat. sahabat waktu berduka dan waktu bergembira, cuma apa yang hendak saya kongsikan disini tentang kisah persahabatan saya. Saya bersahabat semenjak dari kecil lagi tapi hendak dijadikan cerita

suatu hari saya telah menyerahkan sejumlah wang pada sahabat saya untuk memperbaharui cukai jalan kereta saya... tempohnya hampir seminggu lagi tamat, bukan tidak boleh saya urus sendiri tapi kerana dah memang saya tahu sahabat saya ini memang kerja dia macam tu (jurujual kereta)lagi pun saya tidak mahu ambil cuti.. geran kereta saya ni berada di Maybank Kuala Terengganu. Jadi apa salahnya bagi kerja sikit pada sahabat ni. dah banyak tahun saya suruh dia yang memperbaharui cukai jalan kereta saya... adalah komisen saya bagi kat dia, saya bagi peluang dia kerja dan dapat upah. Hari demi hari saya tunggu cukai jalan tak juga sampai, bila tanya dia macam-macam alasan yang diberi. Hampir seminggu saya bawa kereta tanpa cukai jalan... nasib baik tak kena saman. Saya sedar telah ditipu tapi hendak dapat balik duit dari dia memang susah. Akhirnya saya ambil cuti dan urus sendiri. Saya telah menghabiskan banyak duit dalam soal ini, pertamanya saya terpaksa meyediakan duit untuk bayaran cukai jalan dan kedua terpaksa menyewa kereta untuk ke Kuala Terengganu. Selesai sahaja urusan memperbaharui cukai jalan saya telah menghantar mesej kepada sahabat saya ini bertanyakan tentang cukai jalan, sahabat saya ini membalas mesej yang mengandungi ayat kasar.. tersentak saya, ok saya kata pada dia bila sampai rumah petang nanti kita selesai.. Petang tu saya pergi rumah dia, bertanyakan tentang masalah tapi dia masih lagi beralasan.

Akhirnya saya kata pada dia
"apa salahnya kalau kau cakap maaf, aku telah terguna atau terpakai duit tu dan tidak dapat menganti dalam masa terdekat ini, Anggaplah aku berhutang dengan engkau, ini tidak engkau tetap beri alasan dan tipu aku. Apalah sangat nilai persahabatan ini kalau nak dibandingkan dengan duit RM500.00 tu.

Sehingga ke hari ini pun dia masih belum memulangkan duit itu pada saya dan saya tidak akan menuntut duit itu dari dia cuma saya berpesan pada dia kalau dia ada duit bayarlah tapi aku tidak akan tagih hutang tu.. Bukan saya tak pernah berhutang dan saya pasti dikalangan kita semua pernah berhutang. Beza berhutang dengan rakan dan ditipu oleh rakan adalah lain. Jadi saya tidak mahu terasa diri ini ditipu oleh rakan jadi saya anggap dia telah berhutang dengan saya...

0 comments: