Sunday, February 21, 2010

Tulis dan terus menulis

Masih teringat lagi beberapa tahun yang lalu sewaktu menghadiri bengkel penulisan novel, aku telah bertanya kepada saudara Ali Jusoh seorang novelis Terengganu bagaimana untuk menjadi seorang penulis yang baik,

"tulis dan terus menulis, tulis apa sahaja yang terlintas difikiran, sentiasa bawa nota dan pen, idea datang tidak bertempat"

Pertemuan sewaktu beliau mengadakan bengkel penulisan novel. Tidak terllintas dihati ini untuk menjadi seorang penulis novel hanya sekadar memenuhi undangan seorang sahabat dan sekadar mendapat sedikit pengetahuan dan pengalaman tentang bagaimana seorang novelis itu menghasilkan sebuah karya. Lebih kurang lima minggu aku menyertai bengkel ini yang diadakan pada setiap hari Sabtu. Pada awalnya memang ramai peserta yang hadir lama-kelamaan makin berkurang, agaknya mereka ini dah tiada kesanggupan dan idea untuk menyelesaikan tugasan yang diberikan oleh saudara Ali Jusoh termasuklah aku sekali yang tinggal hanyalah beberapa orang remaja yang begitu bersemangat

Tapi bila dah ada blog ni rugilah rasanya kalau aku tidak mengamalkan apa yang telah dikatakan oleh beliau dan betapa rugi aku tidak meneruskan hingga tamat bengkel itu. Menulis apa yang terlintas difikiran dan berkongsi-kongsi pengalaman.

0 comments: