Monday, May 24, 2010

Hari Gaji, cuti penggal dan musim buat duit

Nasib baik hari ini merupakan hari gaji kalau lambat sikit rasa-rasanya fuuuhhh ... sebenarnya duit dalam poket dah hampir kering maklumlah bulan Mei ini banyak sikit pakai duit untuk anak-anak sekolah itu perkara biasa tapi bulan ni aku banyak pakai untuk pergi melancong..

Bulan Jun ni lagi banyak duit nak pakai maklum sahajalah masa ni musim cuti sekolah, musim kenduri kendara. Rasa-rasanya dah sampai 30 keping kad undangan untuk majlis perkahwinan saudara mara, sahabat handai dan jiran tetangga. Pergi tetap kena pergi, hati mereka ini kena jaga. Saudara mara yang jauh kena pergi untuk memenuhi undangan dan yang dekat kena rai.

Kalau suatu masa dulu musim ni lah aku boleh buat duit banyak-banyak dengan merakam gambar persandingan tapi sekarang hanya sedikit sahaja tempahan yang dapat. Sekitar tahun 2003 kebawah, bila sampai je musim cuti sekolah dapatlah lebih kurang RM4000 dalam seminggu. Waktu tu persaingan tak tinggi dan tidak ramai yang melakukan kerja-kerja merakam gambar majlis persandingan, lagi pun waktu tu belum ramai yang guna DSLR.

Musim sekolah ni rancangan anak-anak hendak balik ke rumah datuknya di Setiu (Bapa mertua), tambahan pula aku hendak melakukan kerja kera menebas tanah yang dibeli, niat hatinya untuk ditanam dengan getah.....buat bekal pencen nanti, kebun getah ni la pula akan jadi pejabat aku nanti.

0 comments: