Thursday, May 27, 2010

Senyuman mu manis disebalik topeng muka

Sampai saja ke rumah dari tempat kerja semalam (kelmarin) tiba-tiba aku rasa dada aku sesak dan terasa kesukaran untuk bernafas, hidung pula kembang kempis mencuba sedaya upaya untuk bernafas, Aku menjerit kepada isteri aku memaklumkan aku ingin ke hospital, melihat keadaan aku yang seakan hilang imbangan badan isteri ku memapah aku ke dalam kereta. Bila berada di dalam kereta sesak di dada sudah hilang dan sekarang aku terasa pinggang aku pula yang sakit, sakit yang amat sangat sampai aku tidak dapat memalingkan tubuh ku.

"Ada masalah apa encik" Tanya Pembantu Pegawai Perubatan yang bertugas

"Saya rasa sesak nafas dan sukar hendak bernafas tapi sekarang dah ok cuma pinggang pulak terasa sakit"

Pembantu Pegawai Perubatan menyatakan sesuatu kepada Jururawat yang kemudiannya datang membawa bekas ubat dan meminta aku minum.

"Encik sila minum ubat ni dulu" Jururawat itu menyuruh aku minum ubat yang ada didalam bekas. Dari sinar matanya aku tahu jururawat itu sedang senyum walaupun hidung dan mulutnya tersembunyi disebalik topeng muka sambil tangannya menghulur ubat kepada ku.

"Kena minum habis ke ni". jururawat itu menggangukkan kepalanya

"sekejap ya, kita buat tekanan darah"

"tekanan darah encik tinggi sedikit 148/92, mungkin encik terkejut ini yang menyebabkan darah encik naik" Sambil memandang aku, dari sinar mata memang dia sentiasa tersenyum. Warna kulitnya putih aku rasa dia memang cantik, hati aku rasa suka pada dia bukan suka nak jadikan kekasih atau apa sahaja yang sewaktu dengannya tapi aku suka cara layanan dia. Aku jarang terima layanan seperti ini, kebanyakannya dengan wajah yang mencuka. Aku dapat buat anggapan bahawa jururawat ni pun dah kahwin

"Encik ada gastrik tak"

"Memang saya ada gastrik"

"Encik kena jaga makan, encik merokok tak?" aku hanya menganguk saja

"Sekejap ya encik kita buat ECG, Berapa umur encik"

"hmmmm ____" kataku

Selesai membuat ECG jururawat itu dengan sopan menyuruh aku berjumpa dengan Pembantu Perubatan

"Encik tiada masalah jantung, jantung encik ok saja, cuma encik ada gastrik apa yang encik makan tadi" aku menerangkan kepada pembantu pegawai perubatan apa yang aku makan sebentar tadi.

"Encik kena kenal pasti makanan yang encik allergik, Ok encik boleh ambil ubat ini di farmasi" sambil menghulur senarai ubat kepada aku. Selepas mengucapkan terima kasih dan menerima sekeping kertas aku pun beredar dari situ.

"Macam mana dah ok" tanya jururawat itu

"hmm.. ok la sikit"

Waahh, dari garis sinar matanya dan sinaran matanya aku pasti dia sedang memberikan senyuman yang paling manis di sebalik wajah yang bertopeng. Senyuman yang membuatkan sesiapa saja yang sakit akan melupakan sedikit kesakitan.

0 comments: