Friday, April 16, 2010

Pucuk Putat Vs Pucuk Serai

Siapa kata bumi Malaysia ini tidak kaya, bumi Malaysia ini tidak subur, susahnya hendak mencari wang di bumi Malaysia ini. Kalau tidak mana mungkin Mat-mat indon, Mat-mat Bangla sanggup meredah lautan untuk mencari kekayaan di bumi bertuah ini....

Hanya mereka yang malas sahaja yang sentiasa memberi alasan dan menunggu untuk di suap..

Maaf ye .. saya hanya hendak cerita tentang mencari rezeki yang halal

Ini kisah isteri aku yang sanggup bertungkus lumus untuk membantu aku bagi mendapat wang tambahan, maklumlah anak makin besar ada yang sekolah menengah, kos sara hidup makin meningkat, nasib baik kami tinggal dirumah sendiri atas tanah sendiri.

Apa kaitan pucuk putat dan pucuk serai dengan cari duit ni...

Alkisahnya macam ni, di belakang rumah aku ni banyak pokok serai kayu dan pokok putat. Anda tentu tahu kegunaan pokok ini, pucuknya dijadikan ulam-ulaman

Biasanya pada sebelah petang isteri aku akan kebelakang rumah untuk mengutip pucuk-pucuk ini. Untuk satu ikat harganya dalam RM0.30 dan akan diambil oleh pemborong pada sebelah pagi keesokkan harinya untuk dibawa ke bandar. Dalam seminggu tiga kali isteri aku akan mengutipnya, kadang-kadang dalam sehari tu dapatlah lebih kurang RM30.00 setelah dicampur dengan daun kesum yang aku tanam di tepi alor

Ada beberapa surirumah di kampungku ini yang menjadikannya sebagai sumber pendapatan sampingan..




0 comments: