Saturday, April 10, 2010

Rasa dan Firasat

Cuti dua hari, Jumaat dan Sabtu aku manfaatkan dengan aktiviti menebas semak samun di kebun getah. Kebun ini agak jauh sedikit ke dalam hutan, kalau dulu sebelum terbinanya jalanraya untuk kesana terpaksa berjalan kaki dan menyeberangi sungai dan perjalanan lebih kurang empat puluh lima minit tapi sekarang semuanya telah menjadi mudah dan cepat, kesan dari pembangunan.

Pada hari Jumaat (kelmarin/semalam) aku dapat merasakan macam ada sesuatu perasaan yang kurang menyenangkan. Aku tidak dapat menjelaskan secara tepat bila adik aku bertanya apabila melihat aku asyik memehatikan ke dalam hutan. Cuma firasat aku menyatakan ada sesuatu di dalam hutan itu dan tidak pasti apa dia, cuma aku menyatakan benda itu adalah sesuatu yang kecil.

Hari ini persoalan itu terjawab apabila seekor anak harimau akar sebesar kucing jantan keluar dari dalam hutan dan disusuli pula oleh seekor lagi sebesar anjing yang ku kira ianya pasti adalah ibunya. Kedua dua ekor harimau akar ini mungkin tidak perasan aku sedang memerhatikannya atau sengaja menunjukkan diri pada pandangan mata aku....

Kalau aku bawa kamera mungkin aku dapat merakam visual ini untuk tatapan semua...
Berbalik pada soal rasa atau firasat didalam hutan aku pernah diberitahu oleh jurupandu arah sewaktu aku mengadakan XPDC Jejak Mat Kilau 2005. Apabila kita berada didalam hutan kita dapat merasakan kehadiran binatang liar dengan pelbagai tanda..... ?

2 comments:

kujie said...

harimau akar dgn harimau kumbang tu lain2...ye?

MIZI said...

harimau akar dan kumbang.. samalah tu